ZAPAD BIJESAN NA DODIKA: Pogledajte šta je sada uradio!

Velika Britanija je daleko moćnija i daleko bogatija država nego bilo koja od balkanskih zemalja, a glas njenih građana je donio duboku zabrinutost za budućnost evropskog projekta. Ali, i referendum u Republici Srpskoj takođe ima ozbiljne posljedice, navodi američki analitičar Džejkob L. Šapiro u tekstu za portal Geopolitička budućnost
Ljeto na sjevernoj hemisferi je počelo važnim referendumom u Britaniji, a završilo se drugim, koji se takođe tiče suverenosti, ovaj put na Balkanu.

Glasači u Republici Srpskoj – jednoj od dva konstitutivna dijela Bosne i Hercegovine su izašli na birališta da daju svoje mišljenje o tome da li 9. januar treba da ostane praznik, koji označava dana kada su bosanski Srbi proglasili svoju državu. Bez obzira na rezultat, prava priča u ovom slučaju je samo održavanje ovog referenduma, uprkos odluci Ustavnog suda BiH, koji je ustvrdio da ovaj praznik diskriminiše druge vjerske i etničke grupe u zemlji.

Tenzija između etničkih grupa i religija je dugo bila realnost Balkana, koji je uvijek bio tačka susreta civilizacija, ali i raznoliko i problematično bojno polje koje je teško kontrolisati. Sadašnje napetosti najviše imaju neposredne korijene u raspadu Sovjetskog Saveza, kada je Balkansko poluostrvo bilo jedno od mjesta na kojima je sukob između SSSR-a i Zapada (i njegovih različitih saveznika) bio najžešći.

Dejtonski sporazum je u BiH uspostavio jedinstvenu političku strukturu, a zemlja je podijeljena na dva različita entiteta: Republiku Srpsku i Federaciju Bosne i Hercegovine. Postoji i treći entitet, Distrikt Brčko, koji je i samoupravan, i kojim upravljaju obje strane. Dejtonski sporazum je uspostavio i Ustavni sud, a političko rukovodstvo Republike Srpske sada podriva sporazum osporavajući legitimitet suda i prkoseći njegovoj presudi.

Odluka suda, međutim, nije razlog za veliku pažnju, koju treba posvetiti referendumu. Na prvi pogled, on je ograničen samo na pitanje da li 9. januar treba da se slavi kao praznik. Dublji značaj je da njime Republika Srpska oglašava svoje razočaranje aktuelnim političkimm aranžmanom, i šalje poruku onim svojim stanovnicima koji žele da sami upravljaju svojim poslovima, slave svoje praznike i govore svojim jezikom.
Želja jednog naroda da uspostavi nacionalnu domovinu nije nerazumna. Nacionalno samoopredjeljenje je okosnica međunarodnog političkog sistema. Poslije Prvog svjetskog rata, stvoreni su Liga naroda i mandatni sistem, djelimično i zbog toga da bi nezreli politički subjekti bili dovedeni bliže ostvarenju sna o nacionalnoj državi.

Samoopredjeljenje takođe nije samo organizacioni princip; to je i moralni, široko prihvaćen princip. Čak su i Ujedinjene nacije na njemu osnovane. Član 1. Povelje UN izričito kaže da je cilj Ujedinjenih nacija “da razvija prijateljske odnose među nacijama, zasnovane na poštovanju načela jednakih prava i samoopredjeljenja naroda.”

Negdje usput, činjenica da je nacionalno samoopredjeljenje organizacioni princip savremenog političkog svijeta je zaboravljena, ili barem gurnuta pod tepih. Ne samo to, nego se s vremenom sve više omalovažava. Dio tog stava ima smisla. Nacionalno samoopredjeljenje je lijepo i dobro, ako grupa ima definisanu teritoriju, na kojoj će uspostaviti nacionalnu državu.

Realnost je, međutim, rijetko tako jednostavna, a različite grupe polažu ista prava nad područjima sa mješovitim stanovništvom. Ovo je slučaj na Balkanu – dijelom zbog geografije. To je papazjanija granica, religija i nacionalnosti. Ali ignorisanje podjela i pretvaranje da se takve suprotnosti mogu trajno riješiti složenim političkim institucijama ima sve manje smisla, što je sve vrijeme bilo jasno.

Austrijski diplomata Volfgang Petrič je služio kao visoki predstavnik za Bosnu i Hercegovinu od 1999. do 2002. Godine. Razmišljajući o svojoj funkciji, 2006. je rekao da je Dejtonski sporazum bio uspjeh koji se može koristiti kao model za rješavanje sukoba u ostatku međunarodne zajednice, a da je Bosna postavljena “na putu ka Brisel.”

Petrič je ovo napisao u pozitivnom smislu. I zaista, 2006. godine Evropska unija je bila na vrhuncu moći i privlačnosti. Od tada, mnogo toga se promijenilo. EU se bori da prebrodi i finansijsku i političku krizu, a što je najvažnije, prosperitet koje je njeno članstvo nekad obećavalo, više nije garantovan. Sve države Zapadnog Balkana su na ivici članstva u EU, a sve imaju slabe ekonomije pod velikim pritiskom, koji će rasti kako ekonomija na kontinentu bude sve više slabila. Ono što se nije promijenilo, jeste činjenica da različite etničke grupe na Balkanu još uvijek imaju jake identitete, i bez obećanja da će postati dio ujedinjene Evrope, žele da imaju svoje države.

Velika Britanija je daleko moćnija i daleko bogatija država nego bilo koja od balkanskih zemalja, a glas njenih građana je donio duboku zabrinutost za budućnost evropskog projekta. Ali, i referendum u Republici Srpskoj takođe ima ozbiljne posljedice. On ukazuje na činjenicu da mnogi na periferiji Evrope više ne žele da budu na putu ka Briselu. Takođe, to je udarac za NATO, SAD i sve zemlje koje su bile uključene u balkanske ratove i koje su tražile način da zadrže tako različite i neprijateljske grupe zajedno, bez davanja posebnih nacionalnih država.

Ostatak Evrope je uvijek na zemlje zapadnog Balkana gledao kao države zaostale u vremenu koje se stalno prepiru, kao posljednji izdanak realnog varvarstva na sada mirnom kontinentu. Ja to ne vidim, već Balkan doživljavam kao trendsetera. Može se pokazati da je referendum u RS bio beznačajno glasanje u vezi nacionalnog praznika jedne izuzetno podijeljene i relativno nevažne zemlje. Ali, on je takođe primjer kako jedna nacionalna grupa na evropskom kontinentu bez svoje države, definiše ono što vidi kao neprihvatljiv politički status kvo.

Ispod zvaničnih evropskih granica postoje duboke skrivene sile, a one će u narednim mjesecima i godinama biti sve izraženije.

Izvor: bhmagazin.org

Komentari

Noviji Stariji